Dzień z polskimi bohaterami narodowymi

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 6 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 6 =
Pod hasłem "Dzień z polskimi bohaterami" uczniowie klas: IVB, IVD i IVC w marcu uczestniczyli w dwóch lekcjach w Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi.
W czasie zajęć uczniowie poznali przyczyny, dla których te a nie inne postacie zasłużyły na miano bohatera narodowego.
,,Tadeusz Kościuszko i Jego Miłość Do Ojczyzny" - to temat pierwszej lekcji przeprowadzonej przez panią kustosz - Kamilę Lutek – Urbaniak i odbywającej się w przestrzeni wystawy stałej „Drogi do Niepodległej 1791-1921. Co charakterystyczne i warte podkreślenia Tadeusz Kościuszko, tak za życia jak i po śmierci, był bliski wszystkim Polakom. Jego postać nie wzbudzała kontrowersji, nie dzieliła narodu, ale go jednoczyła. Darzony był szacunkiem we wszystkich warstwach i środowiskach społecznych. Kolejne rocznice kościuszkowskie upamiętniane były w XIX i XX w. przez partie konserwatywne, niepodległościowe, ludowe, lewicowe, robotnicze, a także Kościół. W czasach zaborów, w sanacyjnej II RP czy w rządzonej przez komunistów PRL, Kościuszko niezmiennie był postrzegany jako symbol wolności, niezłomny bojownik o niepodległość Polski i prawdziwy patriota.

Kto To Taki – Dzięki Niemu Świętujemy 11 Listopada? Nie trudno sie domyślić, że bohaterem drugich zajęć był Józef Piłsudski. Mówimy niepodległość, myślimy Piłsudski. Wąsaty jegomość w wysłużonej maciejówce i bystrym spojrzeniem łypiącym spod krzaczastych brwi - żadna inna sylwetka nie zrosła się w zbiorowej pamięci Polaków z wydarzeniami z listopada 1918 roku bardziej, niż on. Był bez wątpienia człowiekiem wielkiego formatu, pozostając przy tym normalnym i ludzkim. Warto wspomnieć, że lekcje były uzupełnione wejściem na wystawy w celu prezentacji wybranych pamiątek związanych z daną postacią. Uczestnicy mieli również okazję pracować z eksponatami i cennymi pamiątkami. Lekcje muzealne były również okazją do refleksji nad postaciami, ich dokonaniami i wyborami, przed jakimi stawali w trudnym czasie. Niewątpliwie uświadomiły uczniom potrzebę poznawania historii, by lepiej rozumieć procesy zachodzące we współczesności.

 Dariusz Głowacki, Joanna Wieczorek, Agata Wypych
powrót